قهوه و چای برای ما خوب است؟ آره! (اول در یک سری)

شما خوشحال خواهید شد که بدانید بسیاری از غذاها و نوشیدنی هایی که دوست دارید فقط به عنوان یک تفنن گاه به گاه “خوب” نیستند – آنها برای شما خوب هستند! بیایید با قهوه و چای شروع کنیم و از شما دعوت می کنم مقالات مرتبط من در مورد شراب و آبجو و در مورد شکلات را بخوانید.

قهوه از دانه های برشته و آسیاب شده چندین درخت یا درختچه گرمسیری از جنس Coffea تهیه می شود.

یک افسانه عربی از یک بزکار می گوید که از انواع توت هایی که روی درختچه های عجیب و غریب رشد می کردند، نوشیدنی درست می کرد و پس از نوشیدن آن، شفافیت و هوشیاری خارق العاده ای را تجربه می کرد. گفته می‌شود که این درختچه‌ها توسط نوادگان ملکه سبا، که از اتیوپی، جایی که قهوه عربیکا سرچشمه می‌گیرد، کاشته شده‌اند.

نزدیک به 20000 مطالعه علمی تا به امروز در مورد قهوه یا کافئین انجام شده است. در اینجا، به طور خلاصه، نتایج به دست آمده است: نوشیدن قهوه در حد اعتدال نه تنها تهدیدی برای سلامتی نیست، بلکه در واقع می تواند یک موهبت باشد. حتی در دوران بارداری نیز بی ضرر است و کودکان بیش از بزرگسالان به کافئین حساس نیستند.

یک آمریکایی به طور متوسط ​​روزانه حدود 200 میلی گرم کافئین مصرف می کند که تقریباً معادل دو فنجان قهوه است (البته این رقم شامل کسانی می شود که اصلاً نمی نوشند). مصرف “متوسط” به طور کلی به عنوان 300 میلی گرم در روز تعریف می شود – دو تا پنج فنجان قهوه، یا چهار تا هشت فنجان چای داغ، بسته به اندازه فنجان.

قهوه یا چای کدام کافئین بیشتری دارد؟ بستگی دارد. بر اساس پوند به پوند، چای بیشتر است. اما از آنجایی که برای تهیه یک فنجان چای به چای کمتری نیاز است، به طور کلی یک فنجان قهوه کافئین بیشتری دارد – تقریباً دو برابر. همچنین تنوع قابل توجهی در تنوع قهوه یا چای و روش دم کردن مورد استفاده وجود دارد. قهوه‌های برشته‌شده تیره ممکن است حاوی کافئین کمتری نسبت به دانه‌های برشته‌شده‌تر باشند. دانه های عربیکا کافئین کمتری دارند و طعم ملایم تری نسبت به روبوستا دارند.

قهوه و چای “بدون کافئین” حاوی حدود 5 میلی گرم در هر فنجان است.

کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است. در حالی که افراد از نظر حساسیت به کافئین متفاوت هستند، برخی از تعمیم ها اعمال می شود. کافئین می تواند سرعت پردازش سریع اطلاعات، هوشیاری، انرژی، استقامت، انگیزه و تمرکز را افزایش دهد. همه اینها پیامدهای مهمی به خصوص برای کارگران شیفت شب و برای رانندگان، و همچنین برای هر کسی که می‌خواهد بعد از ناهار در کار خود کارآمد بماند، دارد. این اثر افزایش دهنده هوشیاری همچنین می تواند کسالت مرتبط با سرماخوردگی را تسکین دهد. (اکنون، این خبر خوبی برای کسانی از ماست که قهوه را ترجیح می‌دهند، اما احساس می‌کنند که با شروع گلودرد یا گرفتگی بینی، مجبور به روی آوردن به چای گیاهی هستند!)

کافئین با انقباض رگ های خونی در مغز سردرد را تسکین می دهد که به نوبه خود فشار جمجمه را کاهش می دهد. بنابراین جای تعجب نیست که یک ماده فعال در تسکین دهنده های سردرد است.

برخی مطالعات مصرف کافئین را با کاهش سطح افسردگی و اضطراب مرتبط می دانند.

کافئین از دیرباز به عنوان کمک کننده به مبتلایان به آسم شناخته شده است، بسیاری از آنها دریافته اند که مصرف منظم قهوه اثر تعدیل کننده ای بر حملات دارد. این نیز به لطف ماده تشکیل دهنده تئوفیلین – دارویی که برای تسکین علامتی آسم برونش تجویز می شود- تعجب آور نیست.

مصرف بیشتر کافئین با بروز قابل توجهی کمتر بیماری پارکینسون مرتبط است. به این دلیل که مصرف کافئین میزان کاهش دوپامین را که یکی از ویژگی های پارکینسون است، کاهش می دهد.

آخرین اما نه کم اهمیت، کافئین متابولیسم را تحریک می کند.

جدا از کافئین، قهوه ترکیب شیمیایی پیچیده ای دارد. ویژگی بسیاری از گیاهان، فراوانی ترکیبات با خواص آنتی اکسیدانی است و قهوه نیز از این قاعده مستثنی نیست. فلاونوئیدها به ویژه در گیاهان گسترده هستند و به همین ترتیب در محافظت از بیماری ها مهم هستند.

آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند و از تبدیل کلسترول خوب (HDL) به کلسترول بد (LDL) که عامل بیماری قلبی است جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان ها اثر “رادیکال های آزاد” را خنثی می کنند، مولکول های بسیار واکنش پذیری که در اطراف بدن حرکت می کنند و با اتصال به الکترون های اضافی باعث واکنش های زنجیره ای شیمیایی می شوند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند. رادیکال های آزاد همچنین در سکته مغزی، سرطان و روند پیری نقش دارند. موادی با فعالیت آنتی اکسیدانی در فرآیند برشته کردن تولید می شوند.

قهوه منبع غذایی خوبی از پتاسیم است. این باعث می شود قهوه به عنوان یک دیورتیک انتخاب خوبی باشد. از دست دادن پتاسیم یک عارضه جانبی نامطلوب اکثر دیورتیک ها است. قهوه می تواند خطر سیروز کبدی را کاهش دهد.

چای از برگ درختچه ای از جنس کاملیا تهیه می شود.

چینی ها برای اولین بار برگ های چای را در طبیعت جمع آوری کردند و گیاه چای را حداقل در سال 350 پس از میلاد کشتند. دربار چارلز دوم انگلستان در قرن هفدهم چای را به عنوان نوشیدنی مد روز برای نخبگان معرفی کرد.

پخت، تخمیر و/یا اکسیداسیون که روی برگ ها انجام می شود، سبز، سیاه یا اولانگ بودن چای را تعیین می کند.

چای منبع ویتامین های A و B6، تیامین و ریبوفلاوین است. اسیدهای نیکوتین، پانتوتنیک، اسکوربیک و فولیک؛ منگنز، پتاسیم و فلوراید.

فلاونوئیدها در همه انواع چای یافت می شوند. چای سبز بیشترین غلظت را دارد. چای برای فواید آن در تقویت عملکرد سیستم ایمنی، کاهش LDL و افزایش سطح HDL، کاهش فشار خون، رقیق شدن خون، کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سرطان، افزایش طول عمر، کمک به هضم و ارتقای سلامت دندان مورد مطالعه قرار گرفته است.

شواهد قانع‌کننده‌ای برای اثر محافظتی قهوه و چای در برابر سرطان‌های کولورکتال، دومین عامل مرگ‌ومیرهای مرتبط با سرطان در ایالات متحده وجود دارد. مصرف زیاد قهوه باعث کاهش دفع اسیدهای صفراوی می شود که مشکوک به سرطان زا برای روده بزرگ هستند. کافئین به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه کمک کند.

مصرف بیشتر قهوه و چای، چه معمولی و چه بدون کافئین، با کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه، به طور قابل توجهی بیشتر از آب، مرتبط است. (یک مزیت جزئی در قهوه حاوی کافئین نسبت به بدون کافئین یافت شد.) جالب توجه است که افزایش مصرف آب سیب و گریپ فروت با افزایش خطر تشکیل سنگ مرتبط است.

یک مطالعه نشان داده است افرادی که قهوه می نوشند کمتر از افرادی که چای می نوشند به بیماری قلبی مبتلا می شوند. با این حال، ممکن است این یک رابطه علت و معلولی مستقیم نباشد: احتمالاً افرادی که نوشیدن قهوه را انتخاب می‌کنند، از جنبه‌های دیگر سبک زندگی جوان‌تر/سالم‌تری دارند.

علم افسانه های تاریک مبنی بر اینکه کافئین به سرطان سینه، سرطان مثانه، زخم، سوء هاضمه و پوکی استخوان کمک می کند، رد کرده است.

آیا دلیلی برای عدم مصرف کافئین وجود دارد؟ در برخی بیماران، کافئین با افزایش موقت فشار خون همراه است، بنابراین ممکن است به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه شود که در مواقع پر استرس از مصرف کافئین خودداری کنند.

علاوه بر این، کسانی که به کافئین حساس تر هستند ممکن است نتوانند در اواخر روز قهوه یا چای بنوشند زیرا کافئین شروع خواب را به تاخیر می اندازد. بدتر از آن، برخی از افراد ممکن است ندانند که روز بعد آنطور که باید استراحت نمی کنند و بنابراین ممکن است بیشتر در معرض حوادث ناشی از خستگی باشند.

آیا ممکن است به کافئین معتاد شویم؟ مصرف کنندگان قهوه رفتارهایی را که اعتیاد را تعریف می کند از خود نشان نمی دهند – علائم شدید ترک، تحمل، نیاز به مصرف ماده اعتیادآور به هر قیمتی، و رفتار ضد اجتماعی از جمله جنایات. نه قهوه و نه سایر محصولات حاوی کافئین توسط کارشناسان وابستگی به مواد مخدر به عنوان اعتیادآور طبقه بندی نمی شوند.

با این وجود، ترک ناگهانی کافئین می تواند ناخوشایند باشد. شایع ترین علائم ترک عبارتند از سردرد، خستگی، خواب آلودگی، تحریک پذیری، افسردگی و احساسات شبیه آنفولانزا. از شیر گرفتن تدریجی – مثلاً در طول یک هفته – باید این ناراحتی را به حداقل برساند.

پس بنوشید – بدون احساس گناه.