علل احتباس آب در بدن

اگر فکر می کنید از احتباس آب رنج می برید (همچنین به عنوان احتباس مایعات یا گاهی ادم یا ادم شناخته می شود)، احتمالاً شکم متورم یا دست ها، پاها یا صورت پف کرده دارید. احتباس آب باعث ایجاد تورم در هر قسمت از بدن می شود. آب اضافی از ریزترین رگ‌های خونی شما نشت می‌کند و در فضاهای بین آنها و سلول‌هایی که بافت‌های بدن شما را تشکیل می‌دهند (عضله، مغز، بافت پوست و غیره) جمع می‌شود. این فضاها می توانند آب اضافی را در خود ذخیره کنند و با این کار منبسط می شوند که باعث تورم می شود.

برخی از دلایل احتباس آب بسیار ساده هستند، مانند خوردن بیش از حد غذای شور یا ننوشیدن آب کافی. نمک حاوی ماده شیمیایی به نام سدیم است که دفع آب را کند می کند. ننوشیدن آب کافی باعث کم آبی بدن شما می شود که به بدن شما یاد می دهد که آب را نگه دارد. نوشیدن بیش از حد چای، قهوه و الکل نیز با تسریع دفع آب، بدن شما را کم آب می کند.

قلب و کلیه ها

اگر احتباس آب شما شدیدتر است، و پاها، ساق پاها یا مچ پاهای شما را بسیار متورم می کند، باید با پزشک مشورت کنید تا سلامت قلب و کلیه های شما را بررسی کند. یکی دیگر از دلایل احتباس شدید مایعات – در این مورد در شکم – اعتیاد به الکل است. آسیب کبدی ناشی از سوء مصرف الکل می تواند باعث جمع شدن مایعات زیادی در شکم شما شود که در واقع می توانید احساس کنید که به اطراف می چرخد.

اگر پزشک شما این اندام ها را کاملاً شفاف کند، می توانید بسیار سپاسگزار باشید. این بدان معناست که احتباس مایعات شما احتمالاً دلایلی دارد که مقابله با آنها بسیار ساده تر است.

هیستامین یکی از دلایل احتباس آب است

هیستامین یک ماده شیمیایی است که بدن شما هنگام التهاب آن را تولید می کند. آیا در مورد مصرف داروهایی به نام “آنتی هیستامین” برای تب یونجه شنیده اید؟ تب یونجه نوعی التهاب است که زمانی رخ می دهد که فردی که به گرده حساس است آن را استنشاق کند. هنگامی که بدن آب را از رگ های خونی ریز خود در تلاش برای شستن گرده ها آزاد می کند، چشم ها و بینی جریان دارند. اما در مورد احتباس آب، آب از طریق چشم و بینی از بدن خارج نمی شود. در عوض در بافت ها جمع می شود.

التهاب معمولاً زمانی متوقف می شود که بدن دیگر در معرض ماده یا مواد مزاحم قرار نگیرد. اما اگر مواد مزاحم همچنان بر بدن تأثیر بگذارند، التهاب و تورم می تواند دائمی شود. یکی از دلایل احتباس طولانی مدت آب، خوردن غذاهایی است که باعث التهاب می شوند. من در اینجا در مورد حساسیت های غذایی شدید مانند بادام زمینی یا صدف صدف صحبت نمی کنم. من در مورد نوع خفیف تری صحبت می کنم که ناشی از عدم هضم صحیح برخی غذاها است. اگر روده شما کمی ملتهب باشد، ذرات ریز غذای نیمه هضم نشده می تواند به خون شما فرار کند و باعث شود بدن شما تقریباً در هر جایی هیستامین تولید کند. این وضعیت می تواند به طور ناگهانی شروع شود و برای مدت طولانی ادامه یابد. هر چه بیشتر ادامه یابد، احتباس آب شما بدتر می شود. افرادی که رژیم آبشاری (رژیمی که اکثر علل احتباس آب را درمان می کند) را برای حدود یک هفته دنبال کرده اند، تنها در چند روز ده پوند یا بیشتر از آب باقی مانده را از دست داده اند.

مبارزه با سایر علل احتباس آب

بسیاری از افراد از احتباس آب ناشی از کمبودهای تغذیه ای رنج می برند. خیلی ساده، اگر بیش از حد غذای شیرین یا غذاهای سرخ شده بخورید و بنوشید و میوه و سبزیجات تازه به اندازه کافی نخورید، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان برای تولید هورمون هایی که به جلوگیری از احتباس آب کمک می کنند را دریافت نخواهید کرد. .

اگر می خواهید از شر این مشکل خلاص شوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که هر روز میوه های آبی تیره و بنفش و همچنین سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی یا کاهو سبز تیره بخورید. غذاهای سرخ شده، همبرگرها، گوشت قرمز و سس های چرب مانند سس مایونز را بیش از دو بار در هفته کاهش دهید. شیرینی، آب نبات، نوشابه و شکلات را به یک بار در هفته کاهش دهید. و فراموش نکنید که نمک و نمک را به حداقل برسانید و هر روز دو لیتر آب بنوشید.

اینها فقط اصول تغذیه سالم هستند. اگر در حال حاضر رژیم غذایی نامناسبی دارید، پس این توصیه به شما کمک می کند تا در عرض چند ماه مشکل شما را کاهش دهید.

اگر با پیروی از این توصیه شروع به از دست دادن احتباس آب خود نکردید، ممکن است لازم باشد خودتان را آزمایش کنید تا متوجه شوید که آیا غذاهای خاصی هیستامین زیادی در بدن شما ایجاد می کنند یا خیر. کتاب رژیم غذایی آبشار (به زیر مراجعه کنید) شامل یک روش آزمایشی است و به افراد زیادی کمک کرده است.