طرح شفافیت سه گانه به تخصص خاصی نیاز دارد / افکار عمومی ناراضی در مورد استثناهای طرح



ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: 1401/03/25
کد خبر: 1856202

کارشناسان سیاسی قانون شفافیت قوای سه گانه را مغایر با شفافیت می دانند: افکار عمومی در مورد استثنائات طرح شفافیت سه جانبه متقاعد نشده و به دنبال بررسی دقیق و کارشناسی بیشتر در این زمینه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد جواد سجادی، کارشناس سیاسی در گفت وگو با عصر هامون با بیان اینکه قانون شفافیت مجلس مخالف شفافیت است، گفت: به نظر من این قانون دارای ابهاماتی است، وقتی حوزه ای حذف می شود نوعی دوگانگی به وجود می آید.

وی گفت: بر اساس این قانون، مجلس شرکت های خصوصی را مجبور می کند تا حد امکان اطلاعات خصوصی خود را منتشر کنند که می تواند مزیت رقابتی برای شرکت ها و شرکت های خصوصی آنها باشد.


این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: به عنوان مثال افرادی که دوست دارند در بخش های مختلف مانند شرکت ها، کارگاه ها، کارخانه ها سرمایه گذاری کنند و نوعی رقابت ایجاد کنند، با این قانون شفافیت مجلس یکی دیگر از شرایط رقابتی را که در آن دچار مشکل می شود، از بین می برد. نوعی دوگانگی و رانت ایجاد می کند.


وی ادامه داد: در واقع این تصور که مجلس از شفافیت آرا برخوردار است باعث می شود بسیاری از مسائل در پشت صحنه قرار گیرد و امور صنفی اعم از داخلی و بازار به این موضوع توجه کنند و این موضوع اقتصادی است تبعات. ” است.


سجادی گفت: اگر در هر زمینه ای برای مردم شفاف سازی شود دیگر هزاران توضیح و توضیح برای مسائل مختلف برای کشور نخواهد داشت.


وی گفت: در شفافیت مجلس شورای امنیت یک شهر مخفی است اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که هیئت وزیران که گزارش های محرمانه ای از وضعیت کشور دارد، جلساتی مانند امنیت ملی را محدود کند. شورا.”


این کارشناس با اشاره به مسائل سیاسی خاطرنشان می کند: زمانی که حریم شورای تامین شهر به خطر بیفتد و دلیلی برای شفافیت آن وجود نداشته باشد، این موضوع سردرگمی ایجاد می کند که نیاز به نظر دقیق و کارشناسی بیشتر در این باره دارد.



هر قانونی که وضع می شود باید با ضمانت اجرایی قوی تعریف شود


سید عبدالرئوف حسینی کارشناس مسائل سیاسی در این باره به خبرنگار ما گفت: به عنوان یک شهروند معتقدم آنچه که انتظار می رود و در وهله اول مجلس آنچه را که باید انجام دهد انجام می دهد و به صورت واقعی اجرا می شود. و روش کامل.» کاست موفقیت آمیز است، اما در برخی زمینه ها عمل فعلی این واقعیت موفقیت آمیز نبوده است.


وی گفت: اولاً برای هر قانونی که تصویب می شود عقل سلیم و منطقی است که ضمانت اجرایی قوی برای آن تعریف شود و ثانیاً متولیان اجرای آن باید سازوکار مطابق قانون داشته باشند.


این کارشناس افزود: این بدان معناست که قانون غالباً در نگارش و نگارش ساده تر و کاربردی تر به نظر می رسد، اما در عمل و در واقعیت با چالش های فراوانی مواجه هستیم که اگر این چالش ها در متن قانون و در شکل نوشتاری آن لحاظ نشده باشد. اجرای قانون عملاً منتفی خواهد شد.»


وی ادامه داد: در قانون شفافیت سه قوه یکپارچگی نسبی برای آن وجود دارد و ضمانت اجرایی در ماده 5 تعریف شده و عدم رعایت قانون جرم انگاری شده است، اما شفافیت موضوع تلقی می شود.


وی اذعان داشت: تمام جزئیات قانون که از نظر تعداد مواد و متن کم است، بسیاری از مسائل مربوط به تجهیزات را در بر می گیرد و بسیار گسترده است، در این فضا نمی گنجد و نیاز به یک مطالعه کامل در این زمینه.” بسیاری وجود دارد.


حسینی خاطرنشان کرد: توجه به این نکته ضروری است که برای تحقق شفافیت، لازم است همه دستگاه ها اعم از قوه مقننه، مجریه، قوه قضائیه و دولت به موضوعات مورد توجه آحاد جامعه رسیدگی کرده و به برخی موارد رسیدگی کنند. هر از چند گاهی مشکلاتی در کشور وجود دارد». ذهن مردم را به خود مشغول کرده بود، آنها به وضوح در قانون پیش بینی شده بودند.


پایان پیام/