رژیم های مختلف برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییر رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان است. به طور کلی ، برای دستیابی به کاهش وزن و سلامتی و حفظ وزن کاهش یافته ، نکاتی در درمان تغذیه با چاقی باید در نظر گرفته شود. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم هایی که حاوی جایگزین های غذایی هستند
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ، رژیم غذایی سالم باید نیاز بدن به ریز مغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین عناصر مغذی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری انرژی در روز دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شده و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شوند.

رژیم هایی که رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری را ترکیب می کنند: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] همچنین هر روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (که با انرژی مورد نیاز برآورد شده فرد مطابقت دارد) تماس گرفته می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ حجم ماهیچه ها و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم های بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بود.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای وعده اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم کربوهیدرات ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات و شاخص گلایسمیک کم با افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و کم کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز بستگی دارد.

شایان ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بهتر از یکدیگر نیستند. هنگام طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و حتی تیپ شخصیتی او باید مورد توجه قرار گیرد عوامل موثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض مرتبط بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (به عنوان مثال نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاش های مکرر برای کاهش وزن در گذشته: رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر ، مطلوب تر.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی را باید در فرد در نظر گرفت.

[1]

پست جایگزین در روز

دیدگاهتان را بنویسید