رژیم غذایی متوسط ​​یا ناشتا چیست و چگونه کار می کند؟


برنامه های متناوب روزه داری

قبل از شروع روزه گاه به گاه ، با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

رژیم غذایی روزانه به شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا خوردن و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است شامل خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده غذایی 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما معمولاً هر روز از هفته غذا می خورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه.

دوره های طولانی بدون غذا ، مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتایی ، می تواند خطرناک باشد. طولانی شدن بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

فواید روزه داری گاه به گاه

تحقیقات نشان می دهد که دوره های میانی با معده خالی منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، ذکر شده است:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه گرفتن گاه به گاه باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متوسط ​​فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و سایر اندازه گیری های مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. مردان جوان که به مدت 16 ساعت روزه گرفتند ، با حفظ توده عضلانی ، کاهش چربی را نشان دادند. موش هایی که در روزهای متناوب تغذیه می شدند ، هنگام دویدن استقامت بهتری از خود نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متوسط ​​از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه کوتاه ، افراد بزرگسال چاق با ناشتایی گاه به گاه وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا پست میانی ایمن است؟

برخی از این روش برای کنترل وزن استفاده می کنند ، در حالی که برخی دیگر از آن برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. اما یک پست متوسط ​​برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از اقدام به روزه داری متناوب (یا هر رژیم غذایی دیگر) ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به یاد داشته باشید که روزه گرفتن گاه به گاه می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. اگر پس از شروع روزه داری متناوب دچار اضطراب ، سردرد ، حالت تهوع یا علائم دیگر شدید ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، مشاور متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید