رایانش ابری در حال تغییر فناوری اطلاعات و بازاریابی اینترنتی است

اگر یک حساب ایمیل با یک سرویس ایمیل مبتنی بر وب مانند Gmail، Yahoo! ایمیل و هات میل. نرم افزار و فضای ذخیره سازی حساب شما در سرورهای ابری سرویس قرار دارد، نه در رایانه شخصی شما. برخی از کارشناسان می گویند که کامپیوترهای رومیزی به زودی منسوخ می شوند و تنها چیزی که برای انجام محاسبات ابری در آینده نزدیک نیاز است، داشتن یک مانیتور متصل به یک ISP و داشتن برنامه های مناسب روی تلفن هوشمند است.

اصطلاح “ابر” استعاره مناسبی برای این استفاده نوظهور از اینترنت است… بی نهایت بزرگ است، جایی در آسمان، و در اطراف لبه ها مبهم است. رایانش ابری است. کم و بیش، تقریبا. یک اصطلاح چتری که برای توصیف تعدادی از روندهای مختلف استفاده می شود. همه آنها شامل اینترنت و نحوه استفاده از رایانه است. اکثر متخصصان کامپیوتر موافقند که فعالیت و توانایی محاسباتی بسیار فراتر از سطوح فعلی خواهد بود و نحوه استفاده مشاغل و افراد از رایانه را کاملاً تغییر خواهد داد.

کارشناسان صنعت کاملاً مطمئن هستند که رایانش ابری آینده فناوری اطلاعات را برای همیشه تغییر خواهد داد، اما هنوز گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد چگونگی آشکار شدن آن وجود دارد. همه بازیگران اصلی در حال تقلا هستند تا جلوی موج را بگیرند. شرکت هایی مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت، یاهو، AT&T، سیسکو، هیولت پاکارد، دل، آی بی ام، اینتل، اوراکل، Unisys، Cognizant، GE و صدها شرکت دیگر. حتی با وجود این همه انتظار و هیجان، بسیاری از متخصصان فناوری اطلاعات وجود دارند که هنوز کاملاً مطمئن نیستند که دقیقاً چیست. آنها مطمئن نیستند که آیا مسائل ایمنی و حریم خصوصی را می توان به درستی مدیریت کرد یا اینکه چه نوع تأثیری بر شغل آنها خواهد داشت.

رایانش ابری به طور کلی خدمات بیشتری را با هزینه کمتر به مشتریان ارائه می دهد. این مزیت و نوید اساسی است. مشتریان باید داده‌های شخصی و تجاری خود را به خدمات راه دور بسپارند، اما در ازای آن، به نرم‌افزارهای بیشتری و طیف وسیع‌تری از خدمات نسبت به آنچه که معمولاً می‌توانستند دسترسی پیدا کنند. مشتریان Cloud با هزینه‌های بسیار مناسبی عضو یا مشترک ارائه‌دهندگان خدمات ابری می‌شوند و می‌توانند در صورت نیاز به کتابخانه‌های وسیعی از منابع دسترسی داشته باشند و همه فایل‌های خود را از راه دور برای نگهداری ایمن ذخیره کنند. تامین کنندگان تمام کارهای سنگین را انجام می دهند و زیرساخت های خدمات یا نرم افزار را تامین می کنند. مشتریان از تمام مزایا بدون نیاز به پرداخت هزینه های توسعه بهره مند می شوند. تمام هزینه ای که مشتریان برای آن پرداخت می کنند استفاده ماهانه آنها از خدمات است، مشابه اینکه مشتریان اکنون هزینه های ماهانه خود را به یک شرکت برق یا تلفن می پردازند که مالک تمام سیم ها، تیرها و ایستگاه های برق است.

بر این اساس، برخی از فروشندگان و تحلیل‌گران، محاسبات ابری را به عنوان «محاسبات ابزاری» تعریف کرده‌اند، که در آن مراکز داده مشابه نیروگاه‌ها هستند. کاری که نیروگاه ها برای استفاده از برق انجام دادند، مراکز داده در حال حاضر برای ارائه سرورهای مجازی در دسترس پایگاه مشتری از طریق اینترنت ساخته می شوند. دیگران آن را تعریف کرده اند و می گویند که هر چیزی دیجیتالی که خارج از فایروال ایستگاه های کاری شخصی آنها مصرف می شود “در فضای ابری” است. همانطور که دسترسی به برق برای مشتریان بیشتر شد، انواع اختراعات جدید برای استفاده از آن ایجاد شد. به طور مشابه، پیش‌بینی می‌شود که با توسعه صنعت، تعداد باورنکردنی محصولات و خدمات جدید برای کاربران ابری ایجاد شود.

رایانش ابری انواع مختلفی از خدمات را ارائه می دهد: زیرساخت، پلت فرم، نرم افزار، ذخیره سازی، امنیت، داده ها، محیط آزمایش، دسکتاپ، رابط برنامه کاربردی (API) و صدها مورد دیگر. به عنوان مثال، مشتریانی که از نرم افزار به عنوان یک سرویس استفاده می کنند، معمولاً برنامه های کاربردی نرم افزار و پایگاه های داده را اجاره می کنند. ارائه‌دهندگان ابر پلتفرم‌ها و زیرساخت‌هایی را که برنامه‌ها بر روی آن اجرا می‌شوند، مالکیت و مدیریت می‌کنند، مشابه نحوه ارائه میزبانی وب برای کاربران فردی. مشترکین از طریق یک مرورگر وب یا نرم افزار موبایل یا دسکتاپ سبک وزن به برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر دسترسی دارند. ارائه‌دهنده خدمات ابری همچنین مرکز داده و سرور را برای ذخیره داده‌های آنها در یک مکان دور از رایانه مشتری فراهم می‌کند. که امنیت را افزایش می دهد و نیاز به کارمندان بزرگ فناوری اطلاعات را کاهش می دهد. توسعه‌دهندگان ادعا می‌کنند که رایانش ابری به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی خود را بسیار سریع‌تر از روش‌های معمولی، با تعمیر و نگهداری کمتر و مدیریت بهتر، راه‌اندازی و اجرا کنند. همچنین شرکت‌ها و افراد را قادر می‌سازد تا با دسترسی به مشاوران فناوری اطلاعات شبکه و تکنسین‌های پشتیبانی، منابع را با سرعت بیشتری برای برآورده کردن نیازهای تجاری غیرقابل پیش‌بینی و نوسانی تنظیم کنند.

یک تغییر حجم کار قابل توجهی نیز توسط محاسبات ابری ارائه شده است. وقتی نوبت به اجرای برنامه ها می رسد، کامپیوترهای شبکه محلی مجبور نیستند همه کارها را انجام دهند. شبکه ای از رایانه ها که شامل ابر یا مرکز داده است، به جای آن همه برنامه ها را مدیریت می کند. بنابراین، تقاضای نرم‌افزار و سخت‌افزار در سمت مشتری به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. تنها نرم افزاری که کاربر واقعاً نیاز دارد تا روی رایانه شخصی خود اجرا کند، نرم افزار رابط سیستم های محاسبات ابری است که می تواند هر مرورگر معمولی تجاری موجود باشد. شبکه ابری بقیه موارد را بصورت آنلاین انجام خواهد داد.

در حال حاضر، بازار در حاشیه ایستاده است و همه گزینه‌های ابری را می‌بیند که مانند رژه‌ای در گوشه خیابان باز می‌شوند. نگرانی هایی در مورد امنیت وجود دارد زیرا شرکت ها باید به ارائه دهنده اعتماد کنند تا داده های خود را از راه دور و ایمن ذخیره کند و از آن در برابر هکرها، دزدی دریایی، ویروس ها و غیره محافظت کند. همچنین نگرانی جزئی در مورد “گروگان گرفتن” توسط ابر وجود دارد. ارائه دهنده زمانی که یک شرکت تمام داده های خود را بر روی سرورهای خود دارد. و نه فقط در نرخ خدمات، بلکه برای ارتقاء و گسترش فضای ذخیره سازی نیز. کاربران تمایل دارند “مخاطبان اسیر” باشند و اگرچه در صورت مشکل ساز شدن می توانند ارائه دهندگان رایانش ابری را تغییر دهند، بزرگترین ترس از دست دادن کنترل اطلاعات اختصاصی و خرابی فناوری به دلیل مشکلات در زیرساخت شبکه بین کاربر و مرکز داده است. . اگر یک شراره خورشیدی نه تنها مرکز داده، بلکه سیستم انتقال ماهواره و مایکروویو به کاربر نهایی را نیز مختل کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ بدون وجود یک سیستم پشتیبان اختصاصی، کل شرکت‌ها می‌توانند در برابر موقعیت‌هایی که خارج از کنترل مستقیم آن‌ها هستند آسیب‌پذیر باشند که می‌تواند آنها را از کار بیاندازد.

برای بازاریابان اینترنتی، رایانش ابری هم ابزار و هم محتوای آنچه را که به بازار عرضه می شود تغییر می دهد. تأمین‌کنندگان و سازمان‌های بازاریابی مجبور به راه‌اندازی محصولات و خدمات جدیدی هستند که نحوه مدیریت بازارهایشان دارایی‌های محاسباتی آنها را تغییر می‌دهد.

بازاریابان اکنون به ابزارهای فناوری جدید با استفاده از طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی ابری دسترسی دارند که آنها را قادر می سازد تا کمپین های بازاریابی خود را با استفاده از بسترها و زیرساخت های مبتنی بر وب تغییر دهند. بازاریابان اینترنتی همیشه به دنبال یک مزیت برای فروش بیشتر هستند و رقابت برای اولین کسانی است که با رایانش ابری سازگار می شوند زیرا باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. هرچه پایگاه مشتری بیشتر به رایانش ابری تبدیل شود، فشار بیشتری بر بازاریابان وارد می‌شود تا کارآمدتر، نوآورتر شوند و کارهای بیشتری را با کمتر انجام دهند. مردم زمانی که نمی توانند به نتیجه برسند به سرعت شغل و درآمد خود را از دست می دهند، بنابراین کسانی که می توانند کار را انجام دهند و پول کمتری برای انجام آن خرج کنند زنده خواهند ماند.

با این حال، مردم و کسب‌وکارها از تغییر می‌ترسند و دوست دارند در زمینه آشنا بمانند، و تا زمانی که مجبور به انتقال شوند، این کار را انجام خواهند داد. این دقیقاً همان جایی است که ما در انقلاب ابری هستیم… منتظر برداشتن اولین قدم… و در حالی که منتظریم، شرکت های غول پیکر در حال توسعه ابزارها، ترفندها و مدل های تجاری هستند که برای همیشه روش استفاده از رایانه را تغییر خواهند داد. .