دیابت چیست؟ انواع دیابت

دیابت همچنین به عنوان دیابت قندی شناخته می شود و ممکن است به طور گسترده به عنوان یک دسته از بیماری ها طبقه بندی شود که در آن فرد سطح گلوکز خون بالایی دارد. این ممکن است به این دلیل باشد که تولید انسولین در بدن فرد کافی نیست، یا بدن قادر به پاسخگویی به انسولین به روش لازم نیست. برخی از علائمی که معمولاً با دیابت مرتبط است تشنگی مکرر، گرسنگی و ادرار است.

در برخی موارد، دیابت می تواند یک بیماری مادام العمر باشد که با سطح بالای گلوکز خون مشخص می شود. این وضعیت معمولاً شایع است و در سال 2013، 382 میلیون نفر در سراسر جهان از این اختلال رنج می‌بردند.

دیابت نوع 1 و نوع 2

دیابت اغلب به عنوان دیابت نوع 1 و نوع 2 طبقه بندی می شود. وقتی فردی از دیابت نوع 1 رنج می برد، بدن تولید انسولین را متوقف می کند. این نوع دیابت نسبتاً نادرتر است و تنها 10 درصد از افرادی که از این بیماری رنج می برند به دیابت نوع 1 مبتلا هستند.

دیابت نوع 1 گاهی اوقات به عنوان دیابت وابسته به انسولین یا دیابت زودرس نیز شناخته می شود. و این نوع دیابت در افراد زیر 40 سال حتی در سنین نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شیوع بیشتری دارد.

اگر فردی مبتلا به دیابت نوع 1 باشد، باید تا پایان عمر تزریق انسولین مصرف کند، رژیم غذایی خاصی را دنبال کند و همچنین با انجام آزمایش‌های خون در فواصل منظم، سطح گلوکز خون خود را کنترل کند.

با این حال، دیابت نوع 2 نوع دیابت بسیار شایع تر است و تقریبا 90 درصد از افرادی که از این اختلال رنج می برند به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. هنگامی که فردی از دیابت نوع 2 رنج می برد، بدن به مقدار کافی انسولین تولید نمی کند، یا سلول های بدن به انسولین واکنش نشان نمی دهند، در شرایطی که به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود.

برای بسیاری از افراد، دیابت نوع 2 وضعیتی است که کنترل آن نسبتاً آسان تر است و می توان با حفظ وزن در حد مجاز، اطمینان از مصرف یک رژیم غذایی سالم، انجام برخی ورزش های منظم، علائم دیابت نوع 2 را بررسی کرد. نظارت بر سطح گلوکز خون در فواصل منظم

دیابت بارداری

یک طبقه بندی مهم دیابت، دیابت بارداری است که زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد. در دوران بارداری، گاهی اوقات سطح گلوکز خون زنان بیشتر به سمت بالاتر است و بدن آنها انسولین کافی برای انتقال این گلوکز به سلول های خود تولید نمی کند.

تشخیص دیابت بارداری فقط در دوران بارداری امکان پذیر است و اکثریت قریب به اتفاق بیماران می توانند با رژیم غذایی و ورزش وضعیت خود را کنترل کنند. با این حال، 10 تا 20 درصد از بیماران برای کنترل سطح گلوکز خون خود نیاز به مصرف داروهای خاصی دارند.

یک راه مهم که می‌تواند فرد را قادر به پیشگیری از این بیماری کند، اطمینان از مصرف رژیم غذایی کم کلسترول در دوران بارداری است.

چه زمانی افراد به دیابت مبتلا می شوند؟

زمانی که فردی اضافه وزن دارد، در معرض خطر ابتلا به دیابت است. یکی از دلایل همین امر این است که زمانی که فرد چاق است، بدن مواد شیمیایی آزاد می کند که می تواند سیستم متابولیک و قلب و عروق بدن را بی ثبات کند.

بنابراین اضافه وزن، عدم مصرف رژیم غذایی مناسب و ابتلا به دیابت نوع 2 همه به هم مرتبط هستند. یکی دیگر از عوامل مهم که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا حد زیادی افزایش می دهد، افزایش سن است.

از سوی دیگر، برخی از عوامل دیگری که می‌توانند باعث دیابت شوند، ژنتیک، سابقه خانوادگی یا حتی پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم است.

چند تغییر ساده در سبک زندگی برای غلبه بر دیابت!

برای کنترل دیابت، فرد باید از حذف وعده های غذایی خودداری کند. این می تواند سطح قند خون را افزایش دهد و حتی می تواند منجر به افزایش وزن شود. مراقبت از رژیم غذایی عاملی است که می تواند کمک زیادی به کنترل دیابت یا حتی غلبه بر این بیماری کند.

به طور مشابه، مصرف رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات می تواند به کنترل دیابت کمک کند، زیرا میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند. این به ما کمک می‌کند سیر بمانیم و ویتامین و مواد معدنی بالای موجود در میوه‌ها و سبزیجات به ما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بدن مواد مغذی دریافت می‌کند. این باعث می شود فرد پرانرژی شود و وسوسه نمی شود سراغ غذاهای شیرین برود.

به عنوان یک قاعده، باید از تمام غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی بالاتری هستند، مانند چیپس و تنقلات نمکی پرهیز کرد و همچنین باید مراقب مصرف غذاهای چرب نیز بود. به طور مشابه، نشاسته برنج سفید، سیب زمینی و غلات کامل نیز می تواند بر دیابت تأثیر بگذارد.

چیزی به سادگی نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز عاملی است که می تواند در پیشگیری و کنترل دیابت موثر باشد. به همین ترتیب، حتی یک کاهش وزن جزئی می تواند برای فردی که دیابتی است معجزه کند. در حالی که سالم ترین راه برای غلبه بر دیابت است، کاهش وزن جزئی بین 5 تا 10 درصد می تواند همان تأثیر قرص های ضد دیابت را بر روی دیابتی ها داشته باشد!

و اگر به دنبال ورزش خوب هستید، پیاده روی به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برجسته می شود!

پیاده روی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، زوال عقل و پوکی استخوان را کاهش می دهد. این کار قلب را قوی تر نگه می دارد و همچنین به کاهش وزن کمک می کند.