دیابت – غذاهایی که باید بخورید و از آنها اجتناب کنید

اینکه فرد چه می خورد از نظر سلامتی بسیار مهم است.
نگرانی اصلی هنگام پایش و کنترل دیابت این است که میزان قند از محدوده طبیعی عبور نکند. این بدان معنی است که فرد باید انواع خاصی از غذاها را کاهش دهد و به طور منظم آن غذاهایی را که در تنظیم دیابت مفید هستند، مصرف کند.

افراد مبتلا به دیابت باید سعی کنند وزن خود را سالم نگه دارند و از رژیم غذایی زیر استفاده کنند:

” کم چرب

« قند کم

«کم نمک

« سرشار از میوه و سبزیجات (حداقل پنج وعده در روز)

« غذاهای سرشار از کربوهیدرات نشاسته ای، مانند نان، چاپاتی، برنج.

هیچ غذایی وجود ندارد که افراد دیابتی هرگز نخورند. علاوه بر این، نیازی به حذف تمام قندها نیست. اما، افراد مبتلا به دیابت باید سعی کنند فقط مقادیر کمی از غذاهای حاوی قند و چربی بالا را مصرف کنند. بنابراین، اگر دیابت دارید، می‌توانید یک بار در ماه آبی از کیک و بیسکویت به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.

چه غذاهایی بخوریم؟

«بیمار دیابتی باید مقدار زیادی میوه و سبزی بخورد که محتوای فیبر در آنها بسیار زیاد است. این نوع غذا نیاز به انسولین را کاهش می دهد، دلیل آن این است که انرژی را به آرامی وارد سلول های بدن می کند. رژیم غذایی با فیبر بالا به معنای کروم بیشتر است که در درمان دیابت بسیار مفید است.

«در مورد سبزیجات، پیاز، سیر، زنجبیل، تربچه، اسفناج، کلم پیچ، خیار، هویج، گوجه فرنگی، کلم و خیار در درمان دیابت عالی هستند. مونگ، لوبیا سبزی جوانه زده و موز نارس پخته شده نیز توصیه می شود.

«دانه های شنبلیله که در آب خیسانده شده اند برای بیماران دیابتی مفید است.

« برای میوه ها، گواوا، شاه توت هندی (جمون)، انجیر، کیوی، سیب، مرکبات و آب انار مصرف کنید. بگذارید این چیزها بخشی از صبحانه صبح شما باشد. از آنجایی که آب میوه سرشار از فروکتوز (قند میوه) است و می تواند باعث افزایش سریع سطح قند خون شود، بهتر است بیماران دیابتی آب میوه را همراه با غذا بنوشند و از خوردن بیش از یک لیوان کوچک در روز خودداری کنند.

«اگر می خواهید چیزی شیرین بخورید، شکر سفید را با شکر خرما، خرما و عسل جایگزین کنید.

«برنج صیقل نیافته، دانه جوانه زده باید به مقدار متوسط ​​مصرف شود.

«چربی هایی مانند روغن زیتون و روغن بادام زمینی برای دیابت مفید هستند.

«آب فراوان بنوشید، حداقل 8 تا 10 لیوان در روز.

«یک کمک ماهی یا غذاهای دریایی، زیرا اسیدهای چرب امگا 3 را فراهم می کند.

« چاشنی هایی مانند فلفل، فلفل، خردل، گیاهان و ادویه جات ترشی جات.

«سبزیجات خام باید به مقدار زیاد مصرف شوند، زیرا غذای پخته شده سطح قند خون را به سرعت بالا می برد.

« لبنیات بدون چربی مانند شیر بدون چربی، ماست بدون چربی و پنیر بدون چربی، ماست ساده بخورید، از پنیر لپه پرهیز کنید زیرا کربوهیدرات زیاد است.

برخی از گیاهان و سبزیجات به طور خاص برای دیابت تجویز می شوند، مانند کدو تلخ و آب خربزه تلخ.
از چه چیزی اجتناب کنیم؟

«غذاهای فرآوری شده، شکر سفید، آرد سفید و غذاهای ناسالم باید کاملاً کنار گذاشته شوند. از مصرف شیرینی جات، گلوکز، شکر میوه، کیک، بستنی، شکلات، نوشابه، خامه و غذاهای سرخ شده خودداری کنید.

«هر چیزی که حاوی مواد نگهدارنده مضر و نمک زیاد باشد باید اجتناب شود.

«از سیگار و الکل خودداری کنید.

«سعی کنید از شیرینی ها، بستنی ها و شکلات ها، از جمله انواع به اصطلاح بدون قند، خودداری کنید.

« غذاهای تهیه شده از آرد سفید، چاودار، ذرت، برنج صیقلی، نان، پاستا، شیرینی، کیک، بیسکویت، پای.

« سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی به ویژه؛ و به راحتی با چغندر، هویج، نخود فرنگی، لوبیا همراه باشید.

«از لبنیات غلیظ مانند خویا، خیر، پنیر، پنیر دلمه خودداری کنید.

« میوه هایی مانند موز، انبه، انگور، توت فرنگی، سیب کاستارد، خرما.

« پنیر کوتاژ (به جز در مقادیر کم)

«از غذاهای بسته بندی شده تجاری مانند فست فودها، چیپس، غذاهای آماده، میان وعده و «غذاهای سالم» اجتناب کنید.

«آب‌میوه‌ها، زیرا کربوهیدرات‌های بیشتری نسبت به میوه‌های تازه دارند. علاوه بر این، آنها همچنین فاقد فیبر غذایی هستند.

چند نکته مفید برای غذا خوردن در بیرون از منزل –

· از مواردی به نام جامبو، کمبو، غول پیکر، لوکس اجتناب کنید، زیرا کالری بیشتری دارند.

· غذای کبابی، کبابی یا بخارپز را انتخاب کنید.

· به جای نوشابه معمولی، دم کرده میوه ای، چای شیرین و سایر نوشیدنی های شیرین شده با قند، نوشیدنی های رژیمی بدون آب و بدون کالری را انتخاب کنید.

· از تاپینگ های خامه ای مانند سس مایونز خودداری کنید. با فلفل، گوجه فرنگی و پیاز طعم را اضافه کنید.

· مراقب سالادها، سس ها، پنیرها و کروتون های پرچرب باشید.

· یک پیتزا با پوسته نازک با رویه سبزیجات اضافی انتخاب کنید. خودتان را به یک یا دو برش محدود کنید. از پنیر اضافی که کالری، چربی و سدیم اضافه می کند، خودداری کنید.

· وعده غذایی خود را با ماست ساده منجمد بدون قند و بدون چربی یا یک مخروط کوچک ماست بدون چربی پایان دهید. با این حال بهتر است به سراغ یک بشقاب سالاد میوه تازه بروید.

· اندازه سهم خود را بررسی کنید.

پس خوب بخور و خوب باش.