دوز روزانه ویتامین D: یک عنصر اجتناب ناپذیر از یک وجود سالم

ویتامین D یکی از ویتامین‌هایی است که نمی‌توان هنگام فکر کردن به زندگی سالم از آن چشم پوشی کرد. اما حقیقت تلخ این است که اهمیت این ماده تا همین اواخر مورد توجه قرار نگرفت. این اکتشافات پنج سال پیش است که فواید بی‌شماری برای سلامتی آن را آشکار کرده است.

ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان های بدن ما دارد. همچنین به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند. کارشناسان به ما می گویند که این ویتامین قادر به پیشگیری از سرطان و سایر بیماری های کشنده است. عدم وجود آن همچنین می تواند باعث اختلالات روانی جدی مانند افسردگی شود. حتی اگر بدن ما به مقدار بسیار کمی به این ماده نیاز دارد، قادر به ساخت این ماده به تنهایی نیست. به همین دلیل، باید از منابع خارجی مانند آفتاب و مواد غذایی حاوی ویتامین D استفاده کرد. با این حال، هیچ اتفاق نظری بین متخصصان در مورد میزان مصرف روزانه برای لذت بردن از یک زندگی سالم وجود ندارد. اما، یک چیز مطمئن است، اگر میزان مصرف روزانه بیش از 5000 واحد بین‌المللی در روز برای یک دوره چهار ماهه باشد، دچار بیماری به نام سمیت ویتامین D می‌شوید.

مزایای سلامتی ویتامین D برای همه ما شناخته شده است. با این حال، اکثر مردم از منابعی که می توان آن را از کجا دریافت کرد، بی اطلاع هستند. اولین قدم برای اطمینان از تامین کافی ویتامین D، آگاهی از آنچه واقعاً هست است.

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ماده محلول در چربی است که بیشتر با کمک نور خورشید تولید می شود. مواد غذایی مانند ماهی و فرآورده های لبنی خاص حاوی ویتامین D هستند. با این حال، تامین کننده اصلی ویتامین D برای بدن ما نور خورشید است که به آن لقب “ویتامین آفتاب” داده است. در ادامه به برخی از راه‌هایی اشاره می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ویتامین D به مقدار کافی به بدن شما ارائه می‌شود.

1. از پیاده روی در طول روز با نور خورشید لذت ببرید:

درست است که مکمل های ویتامین D زیادی در بازار موجود است. اما مصرف بیش از حد آنها شرایطی را ایجاد می کند که به عنوان سمیت ویتامین D شناخته می شود.

اگر به بدن خود اجازه دهید آن را با کمک گرمای خورشید تولید کند، چنین تهدیدی وجود ندارد. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به بدن می رسد، از طریق یک سری فرآیندهای شیمیایی عبور می کند و ویتامین D تولید می شود. بدن ما مکانیسم خاصی برای جلوگیری از تولید بیش از حد آن دارد.

2. مواد غذایی حاوی ویتامین D را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

منبع دیگر ویتامین D مواد غذایی غنی شده با این هورمون است. (اگرچه یک ویتامین است، اما بیشتر شبیه یک هورمون عمل می کند.) در کشورهایی مانند کانادا، طبق قانون مقرر شده است که شیر با ویتامین D غنی شود. داشتن ماهی مانند ماهی خال مخالی در این مورد به شما کمک زیادی می کند.

نتیجه:

حتی اگر بین متخصصان در مورد دوز روزانه ویتامین D اتفاق نظر وجود ندارد، توصیه می‌شود که بزرگسالان باید تا 1000 واحد بین‌المللی از این ویتامین در روز مصرف کنند. و ایمن‌ترین روش برای دریافت این مقدار ویتامین در روز پیاده‌روی روزانه زیر نور آفتاب است.