حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی یک پدیده اجتماعی است/ امروزه جوامع بشری با حذف ارزش های دینی با چالش های فردی و خانوادگی مواجه هستند.



ساعت: 08:30
تاریخ انتشار: 1401/05/14
کد خبر: 1887965

جواد سرگلزایی گفت: شناختی بودن حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نیازمند یک پدیده اجتماعی، حقوقی و سیاسی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته جواد سرگلزی؛ این کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار عصرامون گفت: تجربه جنگ جهانی که باعث کشته شدن 50 تا 60 میلیون نفر شد، باعث شد ارتش هیتلر به دلیل نژادپرستی و تعصبات نازی ها، کرامت انسانی خود را نادیده بگیرد. پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای عضو جامعه ملل اعلامیه ای برای حقوق بشر بدون توجه به نژاد، رنگ، قومیت، مذهب، از جمله حق زندگی، آزادی، تبعیض، استثمار و برده داری صادر کردند.

وی بیان کرد: از آنجایی که این بیانیه به رسمیت شناخته و مورد تایید اعضای سازمان ملل قرار گرفت، مورد پذیرش عوام قرار گرفت، اما این ابتکار به نام کشورهای غربی مطرح شد، اما پیش از این در ادیان توحیدی این حقوق به عنوان ذکر شده بود. حقوق اولیه فرزندان آدم و علت تمایز آن از سایر موجودات از این قبیل حقوق است.


این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه توجه به کرامت انسانی و فطری انسان مانند اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل مورد تایید و تصریح ادیان توحیدی است، تصریح می کند: اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد انسان محور و خدامحور است و این امکان وجود دارد. کرامت انسانی افراد به دلیل سکولاریسم جوامع نوآور نادیده گرفته شده است.


وی ادامه داد: در ادیان توحیدی به ویژه اسلام همه مردم با یکدیگر برابرند مگر در تقوا و کارهای نیک. به طور کلی حقوق بشر مفهومی مبتنی بر عقل است که با کمک مردم عادی قابل قبول و عمل است. تربیت اخلاقی اینجاست که مقوله اخلاق و تربیت اخلاقی به عنوان ضمانت اجرایی این حقوق مطرح می شود.


سرگلجای موافق است: بشر با پیمودن این راه می تواند بر کرامت انسانی خود بیفزاید و برای جانشینی خداوند باید با دستیابی به کمالات از طرق مختلف خود را خدایی کند. این خدایی شدن قطعاً اجتماعی و سیاسی را نشان می دهد. جامعه و باعث نزدیک شدن جامعه به خدا و شادی می شود.


وی بیان کرد: یکی از ضرورت هایی که امروزه جوامع بشری با آن مواجه هستند فقدان مبانی اخلاقی در زندگی اجتماعی آنهاست و تعارض ناشی از برداشت های مختلف از حقوق بشر و درج حقوقی مانند سقط جنین، حقوق همجنس گرایی و… است. در این جوامع بود که تا مرز سقوط اخلاقی پیش رفتند.


این کارشناس مسائل سیاسی افزود: امروزه جوامع بشری با حذف ارزش های دینی از زندگی اجتماعی و ایجاد یک نظام اخلاقی قوی انسان محور قابل مهار، با چالش های بزرگی در عرصه فرد و خانواده و بنیان آن مواجه شده اند. و گرايش هاي منفي انساني را كنترل مي كند و در حقوق فرزندان آدم علاوه بر حقوق بشر اسلامي كه حيات به عنوان حق و موهبت الهي تضمين مي شود، تاكيد دارد. مرد


سرگلزی خاطرنشان می کند: رویکرد خدامحوری می تواند با تاکید بر ارزش های دینی این خلأها را پر کند و فقدان معنویت و مبانی اخلاقی که بتواند از گرایش های منفی انسانی جلوگیری کند، جامعه غربی امروز را در عرصه های اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهد. و با چالش های سیاسی زیادی مواجه است. جنجال ها


انتهای پیام/