جزئیات جدید خط راه آهن راهبردی قزاقستان – ایران


وی در ادامه با بیان اینکه هدف گذاری ما در این مدت پنج میلیون تن بار ترانزیتی بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته با یک میلیون و 913 هزار تن رکورد در تاریخ راه آهن کشور در حوزه حمل و نقل ریلی ثبت کردیم. و اکنون این عدد دو و نیم برابر به آن رکورد نزدیکتر شده و گامی بلند در جهت ایجاد کریدور از طریق ایران است.

صالحی افزود: در این مسیر برای داشتن مسیر KTI یعنی مسیر قزاقستان-ترکمنستان-ایران اولویت داریم.

«امروز اولین قطار کانتینری من و مدیرعامل راه آهن قزاقستان بر اساس قراردادی که سه هفته پیش در دفتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر بازرگانی قزاقستان امضا شد، تکیه کردیم.

صالحی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف حمل و نقل ریلی باید زیرساخت ها فراهم شود، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم سیاست ما این است که ابتدا کار کنیم و بعد به مردم گزارش دهیم نه اینکه قول بدهیم در پیچ و خم بمانیم و این کار را انجام دهیم. خودشه. “

وی افزود: از هفته اول آبان ماه، 1400 قرارداد با ترکمنستان برای افزایش مبادلات واگن در مرزهای سرخس و اینچئون برون منعقد کرده ایم.

وی گفت: با توجه به این تفاهم، وضعیت منطقه و محموله‌های عبوری از کریدورهای دیگر و اکنون که ایران یک جایگزین امن و مسیر جایگزین با مزیت رقابتی است، باید تعرفه‌های اولویت‌دار را تعیین کنیم. انجام دادن.

صالحی افزود: سه هفته پیش بر سر تعرفه های ترجیحی به توافق رسیدیم و امروز به عنوان پروتکل و یادداشت تفاهم بین دو کشور اولین قطار را امضا و تصویب کردیم.

وی گفت: امروز قطاری که از قزاقستان حرکت می کرد و از مسیر ترکمنستان – اینچه برون وارد یکی از ایستگاه های تهران می شد، دستور حرکت از تهران به ترکیه را صادر کرد.

مدیرعامل راه آهن گفت: ما تمام تفاهمات قانونی لازم و تعرفه های اولویت دار را انجام داده ایم و طبیعی است که این همکاری بین کشورهای مختلف ضروری است؛ در این زمینه نیز تفاهم خوبی با روسیه داریم که پس از اعلام وصول این موضوع اعلام خواهد شد. نتیجه.
،
وی در پاسخ به این سوال که کدام خط ترانزیتی در تکمیل سایر خطوط ترانزیتی ریلی ما راه اندازی شد؟ وی گفت: سه کریدور برای عبور از مسیر شرق به غرب جهان وجود دارد، یعنی از مسیری که چین می‌خواهد کالا را به طور خاص به غرب منتقل کند. به عنوان مثال، کریدور روسیه، کریدور دریای خزر، از بنادر آکتائو و ترکمن باشی حرکت می کرد، در حالی که کشتی های رورو به بندر باکو و همچنین از طریق راه آهن ایران حرکت می کردند. مسیر روسیه اکنون با چالش مواجه شده است، مسیر دریای خزر باید مسیر ترکیبی داشته باشد و تعداد کشتی‌های RoRo در دریای خزر محدود است.
،
وی گفت: اینچه برون و کانال ها مسیرهایی هستند که از طریق ریل در ایران به هم متصل می شوند. این مسیر از طریق گرمسار است و از تهران به بندر شهید رجعی بندرعباس یا ترکیه در ترکیه می‌توان رسید. در مورد تدارکات هم می توان مستقیماً به بافق – بندرعباس برود و امیدوارم در یکی دو سال آینده بتوانیم زاهدان را به چابهار وصل کنیم و آن کریدور را هم وصل کنیم.