بیشنو گش – منبع بیکرام یوگا

یکی از محبوب ترین انواع یوگا “بیکرام یوگا” یا “یوگا داغ” نام دارد. این تکنیک یوگا داغ طوفان فکری Bikram Choudhury بود. با یک اصل و نسب مستقیم از استاد یوگای خود بیشنو گش، که منجر به نام بیکرام یوگا می شود. بیکرام که از سن 5 سالگی دانشجوی کالج تربیت بدنی گوش در کلکته بود و در دوران کودکی برنده چندین مسابقه یوگا شده بود، بعداً دچار سانحه شد که زانویش شکست و در نتیجه قادر به راه رفتن نبود. .

در آن زمان بیشنو گوش، موسس موسسه گوش، بیکرام را تحت مراقبت خود قرار داد و بیکرام پس از 6 ماه درمان یوگا درمانی برای زانوی خود، به طور کامل از جراحت خود بهبود یافت. تکنیکی که گوش برای شفای بیکرام استفاده کرد بیشتر موفقیت آمیز بود، زیرا بیکرام مجبور بود در اتاقی بنشیند که تا دمای 105 درجه فارنهایت با رطوبت 40 درصد در حین انجام یک سری تمرینات زانو می‌شد. گرمای زیاد به التیام جراحت همراه با تقویت عضلات کمک کرد.

بیکرام پس از بهبودی کامل از آسیب دیدگی خود، شروع به افتتاح مدارس، عمدتاً در هندوستان و بعداً در سراسر جهان، برای اجرای سبک یوگا کرد که برای شفای او استفاده شده بود. او با پزشکان در سراسر جهان کار کرد تا فواید یوگای گرم را برای مسائل مختلف سلامتی، به ویژه مدیریت درد نشان دهد.

Bikram Choudhury دارای حق چاپ ایالات متحده برای تکنیک Bikram Yoga است و بیش از 500 استودیو در سراسر جهان دارد که با کمک یوگای داغ به مردم سبک زندگی بهتری را آموزش می دهند. به منظور آموزش یوگای داغ، مربیان باید در یک برنامه آموزشی 2 ماهه ثبت نام کنند و سپس قبل از اینکه به دیگران اجازه آموزش دهند، گواهینامه دریافت کنند.

چگونه کار می کند:

یوگا بیکرام معمولاً شامل یک جلسه 90 دقیقه ای در یک اتاق بسیار گرم است. در این جلسه به افراد آموزش داده می شود که مجموعه ای از 26 وضعیت و 2 تمرین تنفسی را انجام دهند. دمای بالا باعث تعریق فراوان می شود که بدن را برای خلاص شدن از شر تمام سموم تسهیل می کند. گرما همچنین بدن را گرم نگه می‌دارد، آن را انعطاف‌پذیرتر می‌کند و به نوبه خود اجازه می‌دهد تا تمرینات کششی اضافی به راحتی انجام شود و همزمان از آسیب‌دیدگی جلوگیری شود.

وضعیت ها در زیر ذکر شده است:

1. ایستادن نفس عمیق

2. ژست نیمه ماه با ژست دست به پا

3. ژست ناجور

4. ژست عقاب

5. حالت ایستاده سر تا زانو

6. حالت ایستاده کشش کمان

7. تعادل استیک ژست

8. حالت ایستاده کشش پا جداگانه

9. حالت مثلثی

10. حالت ایستاده جدا از سر تا زانو

11. ژست درختی

12. حالت ایستاده انگشت پا

13. حالت بدن مرده

14. حالت حذف باد

15. بنشین

16. ژست کبرا

17. حالت ملخ

18. حالت کامل ملخ

19. ژست کمان

20. حالت ثابت ثابت

21. حالت نیمه لاک پشت

22. ژست شتر

23. ژست خرگوش

24. ژست سر تا زانو با حالت کششی

25. حالت پیچشی ستون فقرات

26. دمیدن در محکم

بیکرام یوگا و کاربردهای آن:

یوگا بیکرام مفاهیم سلامتی و جوانسازی را ترویج می کند. این به طور خاص برای تحریک کامل هر ماهیچه، مفصل و اندام بدن در نظر گرفته شده بود. این تحریک منجر به بازگرداندن سلامت به کل بدن می شود.

تعداد زیادی از پیروان یوگا پس از تنها چند ماه از شروع یوگای گرم، بر کاهش وزن، فشار خون طبیعی و سطوح قند خون، افزایش انعطاف پذیری، بدنی خوش فرم و بدون درد بدن غلبه کرده اند. این شرایط بهبود یافته باعث می شود مردم دیدگاه شادتر و سالم تری نسبت به زندگی داشته باشند.

Bikram Choudhury در حال حاضر در بورلی هیلز کالیفرنیا در کالج یوگا Bikram هند در لس آنجلس ساکن است. برای بیکرام، این رژیم یوگا شیوه زندگی بهتری را فراهم کرد. او هنوز هم در ترویج این تکنیک برای شرایط مختلف سلامتی بسیار مشارکت دارد. او از نزدیک با تعدادی از پزشکان برای اجرای یوگا به عنوان یک درمان سلامتی همکاری می کند.

رژیم لاغری سریع