افزایش 20 درصدی عوارض آزادراه



ساعت: 13:21
تاریخ انتشار: 1401/03/17
کد خبر: 1844191

دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذاری در آزادراه ها از افزایش 20 درصدی عوارض آزادراه ها خبر داد و گفت: نرخ های جدید به زودی اعلام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خدایار خاشه در گفت و گو درباره عوارض آزادراه اظهار داشت: آزادراه های غیردولتی وضعیت مناسبی ندارند. در سال 1345 قانون مشارکت در ساخت آزادراه ها به تصویب رسید که طی آن بخش خصوصی موظف به مشارکت در ساخت آزادراه ها و دریافت عوارض از خودروهای عبوری برای کاهش پیشروی و سود سرمایه گذاری شد. اولین آزادراه مشارکتی در سال 1354 با افتتاح آزادراه کزوین-جانجان با عوارض 500 تومان افتتاح شد.

وی گفت: مبنای تعیین عوارض تعداد خودروهای عبوری است که برآورد می شود و بر اساس آن نرخ عوارض تعیین می شود اما اکنون با گذشت 25 سال از آن زمان نرخ عوارض اولین آزادراه غیردولتی و مشترک است. تنها 15 برابر افزایش یافته است.” این در حالی است که لیست قیمت آزادراه 500 برابر شده است.


هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه به 60 میلیارد تومان رسیده است

دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذاری در ساخت آزادراه ها ادامه داد: آزادراه کزوین-جانجان 6 خطه و در حال حاضر طبق نرخنامه مصوب سازمان برنامه و بودجه، هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه با چنین مشخصاتی است. 60 میلیارد تومان در مجموع 10 میلیون خزوین-جانجان 702 ساخته شده است.

وی با اشاره به افزایش سه برابری قیمت آسفالت در دو سال اخیر، گفت: نرخ عوارض آزادراه در این دو سال افزایش نداشته است. ضمناً با درآمدهای جاری آزادراه ها امکان حفظ محور و روکش آسفالت یا خط کشی سطح آزادراه ها وجود ندارد. این امر باعث کاهش کیفیت جاده ها و افزایش مرگ و میر در تصادفات جاده ای شده است.

خاشع با بیان اینکه سرمایه گذار جدیدی وارد صنعت آزادراه نشده است، خاطرنشان کرد: 60 سال از صنعت آزادراه ایران می گذرد و در این 60 سال 2700 کیلومتر آزادراه ساخته ایم، یعنی سالانه 45 کیلومتر آزادراه ساخته ایم در حالی که چین 22 آزادراه داشته است. ، سال بعد آزادراه ساخته شد اما الان 103000 کیلومتر آزادراه دارد هاس یا ترکیه در 10 سال گذشته چندین هزار کیلومتر آزادراه ساخته است. با توجه به سرعت فعلی ساخت آزادراه ما، 300 سال طول می کشد تا برنامه شبکه آزادراه کشور تکمیل شود.


به پیمانکاران راهسازی آسفالت خالص داده می شود

وی درباره قیمت قیر گفت: در 30 سال گذشته قیمت قیر 200 تن در هر تن بود، اکنون به 12 میلیون تن در تن رسیده و قیمت آن 60 هزار برابر شده است.

یکی از فعالان صنعت راه سازی تصریح کرد: ما کاری به قیر به اصطلاح رایگان نداریم، اما طبق قانون بودجه، نرخ قیر باید با نرخ ارز به پیمانکار پرداخت شود، اما نه به دلیل مابه التفاوت قیمت آسفالت با نرخ مندرج در قانون بودجه از فهرست مصارف پیمانکاران». حذف خواهد شد.


عوارض جدید آزادراه با 20 درصد افزایش به زودی اعلام می شود

وی در خصوص نرخ عوارض آزادراه ها نیز گفت: در سال 1400 عوارض آزادراه ها تغییری نکرد اما نرخ جدید عوارض آزادراه ها به زودی اعلام می شود. پیشنهاد شرکت های غیردولتی آزادراهی برای افزایش 20 درصدی عوارض به تصویب وزیر راه رسید. به عنوان مثال آزادراه پل جل خرم آباد که به 8000 تومان و 10000 تومان افزایش می یابد. با این حال، اعدادی که ما محاسبه کردیم بسیار بیشتر از این 20 درصد بود.

خاشع گفت: اگر نرخ عوارض به بالای 20 درصد برسد، مردم از آن استقبال نخواهند کرد و به سراغ مسیرهای جایگزین خواهند رفت.

به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های آزادراه، نرخ جهانی عبور از آزادراه‌ها در دنیا بین 7 تا 22 سنت در هر کیلومتر است که میانگین آن 10 سنت یا حدود 3000 تومان است، اما میانگین نرخ عوارض در ایران 100 تومان در هر کیلومتر است. آزادراه


قرار است تا پایان خرداد ماه امسال عوارض به الکترونیک تبدیل شود اما زیرساخت ها آماده نیست

وی در خصوص عوارض الکترونیکی نیز گفت: زیرساخت های عوارض الکترونیکی هنوز فراهم نیست. این در حالی است که بر اساس قانون بودجه سال جاری، وزارت راه موظف است تا پایان خرداد ماه امسال تمامی عوارض را به صورت الکترونیکی تبدیل کند.

خاشه ادامه داد: بر اساس قانون بودجه امسال پلیس راهورفرزا با همکاری بیمه ها باید در زمان تعویض پلاک عوارض آزادراه ها را پرداخت کند اما نه راهور و نه بیمه ها زیرساخت های مربوطه و الکترونیکی را ایجاد نمی کنند. عوارض

پایان پیام/