ارزیابی آسیب مواد شیرین – دکتر رضا اطمینانانی


اثرات تلخ مواد شیرین (مطالعه مضرات مواد شیرین)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا قند) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما “قند” می نامیم در واقع حاوی یک یا دو قند مانند گلوکز یا فروکتوز است که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. “در این قسمت از وب سایت ، دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه از ایشانا قصد دارد آسیب قند نیشکر را بررسی کند.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی بدون این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است اشکال غیر طبیعی و مضر قند موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین در رژیم غذایی روزانه ما محدود یا حذف شوند. ما به نفع سلامتی عمل کردیم و بسیاری از افراد فقط به فکر محدود کردن یا حذف قند در رژیم غذایی در صورت ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های جدی بودند.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه از آن آگاه هستند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت بدن ما را به انرژی می رسانند و هنگامی که به این انرژی نیاز نداریم ، بدن مازاد آن را برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که نمک یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون محسوب می شود. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و به دلیل عدم ثبات و تمایل به پذیرش الکترون ، در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس نقش دارند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات متعددی در دستگاه گوارش ایجاد می کنند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم ، که منبع اصلی ذخیره در استخوان است ، از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج منجر به حفره استخوان می شود.

9) نمونه های دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند بیماری آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی (به عنوان مثال افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قند از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال می توان از اشکال قندی که مضر کمتری برای بدن دارند استفاده کرد. این بدان معناست که ما سعی می کنیم از قندهای مرکب (کربوهیدرات های پیچیده) استفاده کنیم ، که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شود ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کند و چون هضم و جذب آنها کندتر است ، قند خون را به سرعت کاهش می دهد. افزایش نمی یابد و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت زمان بیشتری تامین می کند.

توجه داشته باشید که بهتر است از میوه کامل به جای آب آن (همچنین طبیعی) همراه میوه استفاده کنید ، زیرا حتی میوه حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری است (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل کم فیبر و سرعت جذب بالا ، قند خون را به سرعت افزایش می دهند.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه رژیم غذایی و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

تراریخته و محصولات غذایی



دیدگاهتان را بنویسید