آیا استروژن شما را چاق می کند؟

در درس امروز به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا کاهش وزن برای زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند از شکم خود سخت تر است. من در زمان خود با زنان زیادی کار کرده‌ام و بسیاری از آنها نمی‌دانند در این مورد چه کار کنند. به نظر می رسد که آنها همه چیز را به درستی انجام می دهند، اما به دلایلی زمان سختی برای کاهش وزن در آن ناحیه دارند.

بنابراین، ما امروز به نقش استروژن خواهیم پرداخت. من دقیقاً توضیح خواهم داد که در بدن با توجه به استروژن و مشکل در کاهش وزن چه اتفاقی می افتد. ما امروز عمدتاً در مورد زنان صحبت خواهیم کرد، اما این امر تا حدودی در مورد مردان صدق می کند.

ابتدا اجازه دهید در مورد آنچه در دوران یائسگی اتفاق می افتد صحبت کنیم زیرا هورمون های زنان شروع به نوسان و تغییر می کنند. اساساً استروژن 35 درصد و پروژسترون 75 درصد کاهش می یابد. هر دو هورمون کاهش می یابد اما تعادل تغییر می کند.

پروژسترون به طور معمول استروژن را کنترل می کند. اگر استروژن بیشتری نسبت به پروژسترون در اطراف شناور باشد، می تواند منجر به وضعیتی به نام تسلط استروژن شود و بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

زنان به طور کلی تا زمان یائسگی گلابی شکل هستند. سلول های چربی و هورمون ها تضمین می کنند که چربی به طور عمده در اطراف باسن و اندام های تولید مثلی توزیع می شود. همچنین تمایل به ذخیره چربی به صورت زیر جلدی وجود دارد که به این معنی است که بیشتر چربی زنان درست زیر پوست ذخیره می شود.

به همین دلیل است که برای زنان دشوارتر از مردان است که تعریف عضلانی را ببینند زیرا مردان سطح چربی زیر جلدی کمتری نسبت به زنان دارند. ما در مورد آنچه در زنان اتفاق می افتد و چرا این اتفاق می افتد در یک دقیقه صحبت خواهیم کرد.

در دوران یائسگی، کاهش استروژن و کاهش حساسیت گیرنده استروژن وجود دارد. به همین دلیل، بدن زنان از نظر توزیع چربی بیشتر شبیه مردان است.

چربی بیشتری در اطراف شکم جمع می‌شود و بیشتر شبیه یک مرد و شکل سیب است. بدن سیبی شکل با دیابت نوع دوم، بیماری های قلبی عروقی و چاقی مرتبط است. به همین دلیل است که چربی شکم چیز خوبی نیست. چربی بیشتر در اطراف احشاء؛ اندام های گوارشی با بسیاری از بیماری ها مرتبط است.

به طور کلی، زنان تا زمان یائسگی دارای گلابی شکل و چربی بیشتری در زیر پوست هستند. آنها چربی خود را در داخل و اطراف باسن ذخیره می کنند.

و در یائسگی به دلیل کاهش استروژن، توزیع چربی آنها تغییر می کند و چربی بیشتری در ناحیه شکم حفظ می شود.

بسیاری از مردم فکر می کنند که استروژن شما را چاق می کند و این یک تصور اشتباه است. ممکن است مردم فکر کنند که چون زنان بیشتر از مردان چربی بدن دارند، دلیل آن استروژن است. مسئله این نیست. استروژن در واقع هورمونی است که باعث تجزیه چربی و کاهش ذخیره چربی می شود.

استروژن به عنوان یک هورمون در سلول 2 عملکرد دارد. اولا، لیپوپروتئین لیپاز (LPL) را کاهش می دهد. LPL آنزیمی است که به جذب چربی به داخل سلول ها کمک می کند و سلول ها را چاق تر می کند. استروژن فعالیت LPL را کاهش می دهد، به این معنی که چربی کمتری وارد سلول های چربی می شود.

ثانیاً، استروژن فعالیت آنزیم دیگری به نام لیپاز حساس به هورمون (HSL) را افزایش می دهد و نقش اپی نفرین را در سطح سلولی افزایش می دهد که هر دو باعث افزایش لیپولیز می شوند که به معنای تجزیه چربی است.

به طور خلاصه، استروژن به تجزیه چربی کمک می کند و مانع جذب چربی می شود. این اثر کلی استروژن است. اثرات دیگری نیز در سطح سلولی رخ می‌دهد، اما در مجموع، استروژن شما را در طرح کلی چاق نمی‌کند.

سلول های چربی انباشته شده در حضور استروژن به اندازه طبیعی باز می گردند. در صورت کمبود استروژن یا کاهش حساسیت به گیرنده های استروژن، سلول های چربی با اندازه طبیعی چاق تر می شوند.

انتقال از یک سلول چربی با اندازه طبیعی به یک سلول چربی بزرگ همان چیزی است که در یائسگی اتفاق می افتد. چرا این اتفاق می افتد؟ چرا زنان از گلابی شکل به سیبی شکل تبدیل می شوند؟

این زمان خوبی برای صحبت در مورد گیرنده های استروژن است. مواردی که قرار است روی آنها تمرکز کنم ESR1 و ESR2 نام دارند.

گیرنده های استروژن خاصی وجود دارند که در مغز قرار دارند. برخی دیگر در کبد و استخوان ها و در سلول های چربی قرار دارند. همه این گیرنده های استروژن بر نحوه استفاده و تولید استروژن در بدن تأثیر دارند.

به عنوان مثال، گیرنده های استروژن در مغز، به ویژه در هیپوتالاموس وجود دارد که اشتها و گرسنگی را کنترل می کند. مطالعات نشان داده اند که گیرنده های استروژن بر مصرف غذا تأثیر می گذارند.

با کاهش استروژن، تحریک کمتری از این گیرنده‌ها در مغز وجود دارد، به این معنی که وقتی استروژن کمتری در بدن دارید، تمایل به سرکوب اشتها کمتر است. حالا این سیاه و سفید نیست.

چیزهای زیادی در مغز می گذرد و همیشه اینطور نیست. این در مطالعات روی موش هایی که تخمدان برداشته شده اند نشان داده شده است. جایی که آنها اساساً تولید استروژن از تخمدان‌ها را در بدن موش‌ها متوقف کرده‌اند و پس از آن مصرف غذای موش‌ها افزایش یافته است.

این فقط یک نمونه از اتفاقاتی است که ممکن است به دلیل این گیرنده های استروژن در مغز رخ دهد، اگر استروژن کمتری باعث تحریک آنها با افزایش سن و نزدیک شدن به یائسگی شود.

گیرنده استروژن بسیار جالب دیگری روی سلول چربی زیر جلدی وجود دارد. هنگامی که زنان جوان هستند و مقدار زیادی استروژن در بدن وجود دارد، استروژن باعث افزایش گیرنده ای می شود که به عنوان گیرنده آلفا 2A-آدرنرژیک ضد لیپولیتیک شناخته می شود. ضد چربی = ضد چربی.

این بدان معنی است که استروژن تعداد گیرنده های ضد تجزیه چربی را در چربی زیر جلدی افزایش می دهد. چربی درست زیر پوست در سراسر بدن به دلیل افزایش این گیرنده ها، آنها به سلول های چربی می گویند که چربی را تجزیه نکنند.

بنابراین، قبل از اینکه وارد یائسگی شوید و سطح استروژن بالا باشد، تعداد بیشتری از این گیرنده ها وجود دارد که به این معنی است که چربی بیشتری در آن چربی زیر جلدی ذخیره می شود و چربی کمتری در داخل و اطراف شکم ذخیره می شود.

با این حال، در طول یائسگی زمانی که سطح استروژن شروع به کاهش می‌کند، حتی اگر استروژن بیشتری نسبت به پروژسترون وجود دارد، تعادل تغییر می‌کند و تعداد گیرنده‌های آلفا 2A-آدرنرژیک ضد لیپولیتیک کمتر می‌شود.

از آنجایی که سطح استروژن نسبت به قبل از یائسگی کاهش یافته است، چربی زیر جلدی بیشتری وجود دارد که در واقع می تواند تجزیه شود و متعاقباً تمایل به تجمع چربی در داخل و اطراف شکم وجود دارد.

این یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود زنان بیشتر در دوران یائسگی و پس از آن چربی در معده خود ذخیره کنند. هنگامی که سطح استروژن کاهش می یابد، سطوح گیرنده آلفا 2A-آدرنرژیک ضد لیپولیتیک کاهش می یابد به طوری که چربی زیر پوست به راحتی تجزیه می شود و تمایل به ذخیره چربی در ناحیه شکم تغییر می کند.

اکنون، ما فقط در مورد استروژن صحبت می کنیم. ما حتی به تستوسترون یا پروژسترون هم دست نزده ایم. این چیزهای جذابی است

به یاد داشته باشید که گیرنده های استروژن یکی از دلایل کلیدی تغییر توزیع چربی با ورود به یائسگی است. اکنون، ممکن است به این فکر کنید که اگر قرار است استروژن شما را لاغر نگه دارد، ممکن است سطح استروژن بالایی را در بدن بخواهید. لازم نیست.

وقتی سطح استروژن بالایی در رابطه با پروژسترون دارید، می تواند منجر به وضعیتی به نام تسلط استروژن شود. ما امروزه شاهد تسلط فراوان استروژن هستیم، نه تنها در زنان بلکه در مردان نیز. این چیزی است که اکثر مردم از آن آگاه نیستند.

استروژن یا پروژسترون به تنهایی مشکلی ندارد. مشکل زمانی رخ می دهد که تعادل آنها در بدن از بین برود.

این موضوع کمی دور از موضوع توزیع چربی است، اما شما نمی خواهید در دوران یائسگی مقادیر زیادی استروژن مصرف کنید زیرا همانطور که با درمان جایگزینی هورمون (HRT) نشان داده شده است، خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر مسائل مرتبط با آن افزایش می یابد. به سطوح بالای استروژن

نکته مهم در مورد استروژن این است که رشد سلولی و تقسیم سلولی را افزایش می دهد و در مورد سرطان خوب نیست. اگر در بدن شما اثری از سرطان یا سلول های پیش سرطانی در بدن شما وجود داشته باشد، زمانی که سطح استروژن وجود دارد، استروژن باعث پیشرفت سرطان می شود. به همین دلیل است که غلبه استروژن در مورد اینکه مرد هستید یا زن نگران کننده است.

غلبه استروژن چگونه رخ می دهد؟

منابع درون زا استروژن وجود دارد که منابعی از استروژن هستند که از تخمدان ها، سلول های چربی و جفت در دوران بارداری و غیره در بدن تولید می شوند.

قشر آدرنال یک پیش ماده تولید می کند که استروژن نیز تولید می کند. منابع برون زا از استروژن وجود دارد، منابعی از استروژن که از خارج از بدن می آیند مانند xenoestrogens که اساساً مواد شیمیایی هستند که استروژن را در بدن تقلید می کنند. Xenoestrogen ها یک نگرانی بزرگ هستند.

آنها از بطری های پلاستیکی، غذاهای مصنوعی و غذاهای فرآوری شده به دست می آیند. چیزهای زیادی وجود دارد که منجر به ایجاد زنواستروژن می شود. داروهایی مانند قرص های ضد بارداری همراه با فضولات انسانی در توالت ریخته می شوند و در منبع آب ما باقی می مانند و به مشکل استروژن ما کمک می کنند. مشکل زنواستروژن ها در بدن این است که آنها به اضافه بار استروژن کمک می کنند و این اصلاً چیز خوبی نیست.

از طرف دیگر فیتواستروژن ها در بیشتر موارد خوب هستند. آنها استروژن بسیار ضعیفی هستند. در بدن، فیتواستروژن ها جایگزین زنواستروژن ها می شوند. آنها فضایی را روی گیرنده های استروژن اشغال می کنند به طوری که زنواستروژن و استروژن اصلی در بدن زن (استرادیول، استریول و استرون) قادر به اتصال به گیرنده استروژن نیستند.

این خوب است زیرا پیتواستروژن فعالیت استروژن را در بدن کاهش می دهد. فیتواستروژن ها استروژن های طبیعی هستند که از گیاهان به دست می آیند. آنها بسیار ضعیف هستند و حداقل تأثیر منفی بر بدن دارند. کتان منبع فیتواستروژن است که در مورد آن بسیار صحبت شده است. هر نوع رژیم غذایی کامل دارای فیتواستروژن است. تنها چیزی که باید مراقب آن باشید سویا است.

سویا یک فیتواستروژن بسیار قوی است. اساساً استرادیول را در بدن تقلید می کند و تأثیر آن قوی است. بنابراین نه تنها مکان های گیرنده استروژن را اشغال می کند، بلکه بار استروژن را در بدن شما افزایش می دهد. بین کتان و سویا تفاوت وجود دارد. کتان یک فیتواستروژن بسیار ضعیف است و اکثر گیاهان این گونه هستند.

سویا یک فیتواستروژن بسیار قوی است و در واقع بار استروژن را در بدن شما افزایش می دهد، بنابراین چیزی است که می خواهید از آن دوری کنید.

برای کاهش تسلط استروژن، باید یک رژیم غذایی عمدتاً با غذاهای کامل مصرف کنید. یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهخواری داشته باشید که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات است. فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات به اتصال استروژن و حذف آن از طریق روده کمک می کند.

اطمینان حاصل کنید که کبد شما سالم است زیرا استروژن را پردازش می کند. و مطمئن شوید که به طور منظم حذف می کنید. شما باید 2 تا 3 بار در روز اجابت مزاج داشته باشید. اگر استروژن برای روزها در روده بزرگ شما بماند، دوباره جذب جریان خون شما می شود و شما را مسموم می کند.

اینها مواردی هستند که باید در مورد کاهش استروژن در بدن به آنها فکر کنید. آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که بدنتان پر از استروژن است، حتی اگر فکر می‌کنید که این کار شما را لاغرتر نگه می‌دارد زیرا تعادل هورمونی شما را به هم می‌ریزد.

یکی دیگر از دلایل افزایش وزن زنان در دوران یائسگی این است که تخمدان ها استروژن کمتری تولید می کنند. سلول های چربی، که استروژن نیز تولید می کنند، شروع به برداشتن سستی می کنند. سلول های چربی در حال حاضر برای تولید استروژن بیشتر مورد نیاز هستند زیرا تخمدان ها کمتر تولید می کنند. بدن برای خلاص شدن از حجم سلول های چربی به طور کلی به دلیل نیاز به تولید استروژن، زمان سخت تری دارد. کاهش وزن در دوران یائسگی برای زنان سخت تر است.

با این اوصاف، نمی‌خواهم فکر کنید که یائسگی پایان دنیا در مورد کاهش چربی است، زیرا اینطور نیست. شما فقط باید متوجه باشید که توزیع چربی در بدن شما متفاوت خواهد بود و فقط باید با توجه به رژیم غذایی و رژیم ورزشی خود کمی کوشاتر باشید.

تمرینات قدرتی مهم است. تمرینات کاردیو اینتروال برای سوزاندن حداکثر کالری در مدت زمان کوتاه بسیار مفید خواهد بود. مصرف غذا باید به حداقل برسد، اما در واقع، این بدان معناست که غذای فاقد مواد مغذی ضعیف باید به حداقل برسد.

تغییرات هورمونی با توجه به اشتهای هر زن متفاوت است، بنابراین توجه به احساس شما مهم است. از بدن خود آگاه باشید و بدن خود را با غذاهای کامل تغذیه کنید که وزن زیادی ندارند. کلید دوباره کالری دریافتی در مقابل کالری خروجی است. بهترین رژیم غذایی برای کاهش چربی دور شکم، رژیمی است که حاوی غذاهای کامل باشد.

این درس عمیق شما در مورد نقش استروژن در دوران یائسگی و قبل از یائسگی و اینکه چرا از دست دادن چربی دور شکم دشوارتر است. اکنون می دانید که در بدن شما چه می گذرد، می توانید بر آن غلبه کنید. کار سختی می خواهد. هیچ کس نگفت که از بین بردن چربی های شکم آسان است.

به یاد داشته باشید، این آخرین جایی است که چربی از بین می‌رود و اولین جایی است که ادامه می‌یابد. فقط متعهد بمانید و یک چشم انداز بلند مدت داشته باشید. به کار عالی ادامه دهید و مطمئن شوید که از تمرینات مناسب استفاده می کنید!