آنچه وگان ها باید درباره B12 بدانند

علائم کمبود B12

کمبود بالینی می تواند باعث کم خونی یا آسیب به سیستم عصبی شود. اکثر وگان ها به اندازه کافی B12 مصرف می کنند تا از کمبود بالینی جلوگیری کنند. دو زیر گروه از وگان ها در معرض خطر ویژه کمبود B12 هستند: وگان های طولانی مدت که از غذاهای غنی شده معمولی (مانند وگان های خام یا وگان های ماکروبیوتیک) اجتناب می کنند و نوزادان مادران گیاهخواری که با شیر مادر تغذیه می کنند و مصرف خود از B12 کم است.

علائم کمبود در بزرگسالان شامل از دست دادن انرژی، سوزن سوزن شدن، بی حسی، کاهش حساسیت به درد یا فشار، تاری دید، راه رفتن غیر طبیعی، درد زبان، حافظه ضعیف، گیجی، توهم و تغییرات شخصیتی است. اغلب این علائم به تدریج طی چند ماه تا یک سال قبل از تشخیص کمبود B12 ایجاد می شوند و معمولاً با تجویز B12 برگشت پذیر هستند. با این حال، هیچ مجموعه کاملاً ثابت و قابل اعتمادی از علائم وجود ندارد و مواردی از آسیب دائمی در بزرگسالان ناشی از کمبود B12 وجود دارد. اگر به مشکلی مشکوک هستید، تشخیص ماهرانه را از یک پزشک دریافت کنید، زیرا هر یک از این علائم می‌تواند ناشی از مشکلاتی غیر از کمبود B12 باشد.

نوزادان معمولاً نسبت به بزرگسالان سریع‌تر علائم را نشان می‌دهند. کمبود B12 ممکن است منجر به از دست دادن انرژی و اشتها و ناتوانی در رشد شود. اگر به موقع اصلاح نشود، ممکن است به کما یا مرگ تبدیل شود. مجدداً هیچ الگوی کاملاً ثابتی از علائم وجود ندارد. نوزادان نسبت به بزرگسالان در برابر آسیب دائمی آسیب پذیرتر هستند. برخی بهبودی کامل پیدا می کنند، اما برخی دیگر رشد عقب مانده را نشان می دهند.

خطری که برای این گروه ها وجود دارد به تنهایی دلیل کافی برای دعوت از همه گیاهخواران برای دادن پیامی ثابت در مورد اهمیت B12 و ارائه یک نمونه مثبت است. هر مورد کمبود B12 در یک نوزاد وگان یا یک بزرگسال بیمار آگاه یک تراژدی است و گیاهخواری را بدنام می کند.

آیا جایگزین وگانی برای غذاها و مکمل های غنی شده B12 وجود دارد؟

اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید از مواد غذایی یا مکمل های غنی شده استفاده نکنید، باید بدانید که در حال انجام یک آزمایش خطرناک هستید – آزمایشی که بسیاری قبلاً با سطوح پایین موفقیت آمیز آن را امتحان کرده اند. اگر بزرگسالی هستید که نه به نوزادی شیر می‌دهید، نه باردار هستید و نه به دنبال باردار شدن هستید و می‌خواهید منبع بالقوه B12 را آزمایش کنید که قبلاً ناکافی بودن آن نشان داده نشده است، این می‌تواند یک اقدام معقول و مناسب باشد. موارد احتیاط. برای محافظت از خودتان، باید ترتیبی بدهید که وضعیت B12 خود را سالانه بررسی کنید. اگر هموسیستئین یا MMA حتی نسبتاً بالا باشد، در صورت تداوم، سلامت خود را به خطر می اندازید.

اگر به نوزادی شیر می دهید، باردار هستید یا به دنبال باردار شدن هستید یا بزرگسالی هستید که به انجام چنین آزمایشی روی کودکی فکر می کنید، ریسک نکنید. به سادگی غیر قابل توجیه است.

منابع ادعایی B12 که از طریق مطالعات مستقیم روی گیاهخواران ناکافی است شامل باکتری های روده انسان، اسپیرولینا، نوری خشک، علف جو و بسیاری دیگر از جلبک های دریایی است. چندین مطالعه روی گیاهخواران غذای خام نشان داده است که غذای خام هیچ محافظت خاصی ارائه نمی دهد.

گزارش‌هایی مبنی بر اندازه‌گیری B12 در یک غذا کافی نیست تا آن غذا را به عنوان منبع قابل اعتماد B12 تعیین کند. تشخیص B12 واقعی از آنالوگ هایی که می توانند متابولیسم B12 را مختل کنند دشوار است. حتی اگر B12 واقعی در یک غذا وجود داشته باشد، اگر آنالوگ ها در مقادیر قابل مقایسه با B12 واقعی وجود داشته باشند، ممکن است بی اثر شود. تنها یک آزمایش قابل اعتماد برای منبع B12 وجود دارد – آیا به طور مداوم از کمبود آن جلوگیری و آن را اصلاح می کند؟ هرکسی که غذای خاصی را به عنوان منبع B12 پیشنهاد می کند باید برای ارائه چنین شواهدی به چالش کشیده شود.

یک رژیم غذایی طبیعی، سالم و دلسوزانه

برای اینکه واقعاً سالم باشد، یک رژیم غذایی باید نه تنها برای افرادی که در انزوا هستند بهترین باشد، بلکه باید به تمام شش میلیارد نفر اجازه دهد تا رشد کنند و به همزیستی پایدار با بسیاری از گونه های دیگر که «زمین زنده» را تشکیل می دهند، برسند. از این منظر، سازگاری طبیعی برای اکثر (احتمالاً همه) انسان‌ها در دنیای مدرن، یک رژیم غذایی وگان است. هیچ چیز طبیعی در مورد شنیع کشاورزی مدرن کارخانه ای و تلاش آن برای تقلیل موجودات زنده و احساس به ماشین وجود ندارد. در انتخاب استفاده از غذاهای غنی شده یا مکمل های B12، وگان ها B12 خود را از همان منبعی که هر حیوان دیگری روی کره زمین می گذراند – میکروارگانیسم ها – بدون ایجاد رنج برای هیچ موجود ذی شعوری یا آسیب زیست محیطی مصرف می کنند.